Haze Kongsi Titik Permulaanya Kembali Mencari Allah “Tak Solat Bertahun Sampai dah Lupa Caranya” Tiada Lagi Rambut ‘blonde’

“Kau judge aku ehhh?”… Hidayah itu milik Allah.. From Blonde To Mekah 😍🥰

Siapa yang tidak tahu mengenai rancangan Motif Viral yang seringkali membawa kisah dan cerita yang viral di laman sosial di Malaysia yang dikendalikan oleh 4 orang pengacara. Salah seorangnya adalah Hazeman Huzair yang dikenali sebagai pengacara dengan penampilan rambutnya yang diwarnakan putih ataupun ‘blonde’.

Bermula pada akhir tahun lepas, Haze telah berkongsi satu video reaksi rakan-rakannya dimana dia telah mewarnakan kembali rambutnya kepada warna hitam. Ramai yang terkejut akan penampilan Haze yang terbaru itu yang sekaligus merubah raut wajahnya.

Namun, disebalik penukaran warna rambut tersebut, rupanya ada terselit kisah yang mendorong dia untuk melakukan hal tersebut setelah hampir dua tahun berambut ‘blonde’. Haze menjawab persoalan tersebut di laman youtube miliknya.

Saya mulai cuti s4kit selama seminggu…mula belajar solat

Haze bercerita bagaimana dia bermula dengan cuti sakit selama seminggu dimana waktu itu dia merasakan seolah dirinya kosong tiada arah tujuan. Mulai mendekatkan diri kepada Allah secara senyap, Haze turut menyatakan bahawa dia mula rasai ketenangan yang dicari.

Rambut putih susah untuk solat…

Sebelum mewarnakan rambut kembali kepada warna hitam, Haze berulangkali berjemaah di masjid dan dia terpaksa menggunakan penutup kepala untuk menyembunyikan rambut putihnya itu. Detik terdetik hatinya untuk mewarnakan rambut kembali hitam adalah apabila dia tertinggal solat maghrib hanya kerana dia terlupa membawa penutup kepalanya itu.

Disebabkan itu, Haze mengambil keputusan untuk mewarnakan rambutnya ke warna hitam kembali bagi mengelakkan sebarang kesulitan lagi untuk solat.

VIDEO:

Aku letak gambar aku botak ni sekarang supaya balik Malaysia orang tak terkejut 😅

Seperti mana ramai yang terkejut bila aku tiba-tiba nak rambut hitam, solat, pergi umrah etcetera etcetera.

Paling epic sekali muka officemate @idzwankhalid bila nampak aku kat surau Astro.

Dia tak cakap apa, tapi kantoi ngan aku mata dia terbukak luas sikit masa nampak aku kat tempat wuduk. Terus aku jeritkan “Kau judge aku ehhh?” Kesian member. Padahal tak cakap apa. 🤣

It will be almost a year now. The biggest challenge for change I noticed adalah dari pemberi reaksi. Orang keliling. Friends. Family.

Sumpah aku thankful kawan-kawan aku jenis chill dan tak kepoh mahupun kecoh out of proportion.

Masa aku tiba-tiba cakap nak pergi surau, dorang turutkan je, tak cakap apa. Sampai hari ni tak tanya pun kenapa.

Jadi aku open up dekat Youtube channel, sebab mungkin dorang segan nak tanya, jadi biar aku jawabkan.

Supaya tak timbul fitnah (dan supaya aku tak ulang sejuta kali bercerita benda sama). Samalah parents aku pun. Tiba-tiba satu hari mereka datang ke rumah bawa hadiah: sejadah dan al Quran elektronik, lepas aku buat video pasal solat balik tu. Tapi tak cakap apa.

Dan ini adalah main lesson dalam setahun ini.

Sesetengah orang mereka berubah untuk redefine their relationship with everything.

Orang yang nak diet, dia redefine relationship dengan makanan.

Seperti orang yang nak be a better wife, dia redefine relationshipnya dengan husband.

Start exercise, relationship with his body.

Berhijab, relationship with their dignity and self-respect.

Dan hubungan itu adalah antara mereka dengan entiti yang mereka sedang bergelut itu. Bukan dengan anda, si pemberi reaksi.

Kalau ada kawan-kawan yang tiba berubah, kau mungkin susah nak proses nak react macam mana.

Kerana tiada siapa ajar kau kat sekolah hal begini apa reaksi yang appropriate.

Reaksi sepatutnya? Kau buat rileks, kau buat chill. Trust me, to open up to you about their change takes courage, vulnerability and readiness for incoming opinions.

Be thankful too, as you are one of those person chosen to receive a huge honor of receiving the news of someone else’s big deal.

#FromBlondeToMekah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @VIRALKAMITUBE

Sumber :hazermanhuzir

PERHATIAN: Pihak VIRAL KAMI TUBE tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak VIRAL KAMI TUBE juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.